Kalorický deficit ♥

Chtěla bych se s vámi podělit s mým minulým obdobím a také vám dát názornou ukázku toho jak diety a rychlé hubnutí nejsou zdravé a jak je důležité znát svůj kalorický deficit.

Já osobně jsem diety nikdy nedržela, a když ano, tak mi to vydrželo pouze 3 dny, jelikož jsem byla netrpělivá a výsledky jsem chtěla nejlépe hned. Proto bych všem chtěla říct, že než se budete chystat na změnu životního stylu, tak si prosím nastudujte, alespoň základní informace, ať nedopadnete jako já.

Před 3 lety jsem měla období, kdy jsem se začala věnovat ,,zdravému životnímu stylu,, . Tento směr jsem si určovala sama, neměla jsem k tomu dostatečné informace a vedla jsem si ho podle sebe. Myslela jsem, že to co dělám je opravdu správné a hlavně zdravé. Začala jsem chodit běhat, jedla jsem malé porce a můj žaludek se scvrkl, že mi za den stačili 3 jídla. Neměla jsem potom vůbec žádný hlad. K tomu všemu jsem ani nevěděla, že existuje nějaký kalorický deficit, co jsou to kalorické tabulky a že je také důležité sportovní den doplnit větším příjmem kalorii. Začala jsem skoro každý den běhat, když jsem nestíhala fitko, tak jsem měla z toho špatnou náladu a výčitky. 

Tento režim trval asi dva měsíce a mohu vám říct, že za ty dva měsíce jsem zhubla skoro 10kg. Po prvním měsíci si toho začalo všímat okolí. Slyšela jsem ze všech stran přiber, už to je hrozné. Ty jsi úplně hubená. Nemáš náhodou dětskou velikost? (Ano, tu jsem měla) Z mé velikosti M se stala XS.

Začala jsem mít z toho opravdu deprese, byla jsem skoro jak chodící kostra a nemohla jsem přibrat, neměla jsem na sobě žádný tuk, žádné svaly, prostě nic hezkého a byla jsem totálně bez energie. Bolela mě hlava, můj pitný režim udržovala pouze káva, byla jsem pořád unavená a měla jsem kruhy pod očima...

Řekla jsem si a dost, takhle to nejde. V tuhle chvíli jsem to dokázala, dá se říct za 5 min 12 zastavit. Koupila jsem si členství do fitka, kde jsem svůj stav začala konzultovat s trenérkou. Ta mi otevřela oči v oblasti zdravé výživy a cvičení. Uvědomila jsem si, že to kde jsem začala byla naprostá hloupost, zbytečně jsem ji ničila tělo a šla na to úplně opačně. Dozvěděla jsem se zajímavé věci ohledně zdravé výživy. Nechala jsem se pravidelně vážit na přístroji IN BODY, abych mohla porovnávat výsledky. 

Začala jsem si hlídat svůj kalorický příjem, používala jsem kalorické tabulky a začala chodit na skupinové lekce se zaměřením na silové tréninky. Po dalším roce jsem se začala dávat dohromady, kdy jsem pociťovala drobné změny. Jsem na sebe opravdu pyšná, sice pořád nemám své tělo dle mých představ ale i přesto na sobě vidím velké pokroky. To jak jsem jedla a chodila pouze běhat, mělo za následek rychlý úbytek váhy, protože jsem měla velmi nízký kalorický příjem, který jsem ještě doplnila sportem. 

A pokud jste teď v podobné fázi, jako jsem byla já a nevíte jak začít, tak si zapamatujte jednu důležitou věc..A to je kalorický deficit a jak je důležité o něm něco vědět.

Pokud chcete hubnout, musíte snížit příjem energie (jíst méně), nebo zvýšit výdej energie (více se pohybovat). Doplňujte dostatek bílkovin a pravidelně posilujte. Nedělejte pouze kardio a snažte se svůj cvičební plán obohatit také sílovými tréninky.

Když začnete přijímat naopak více energie (větší příjem), než to co vydáte, tak se tato přebytečná energie začne ukládat do zásob a my začneme na váze přibírat.

Kalorický deficit jsou kalorie, které tělu pomáhají, aby správně fungovalo. Napomáhají nám k pohybu, dýchání a všem dalším životně důležitým procesům.

A pokud kalorický deficit nebudeme dodržovat, tak tělo může z nedostatku živin také onemocnět. Nezapomeňte, že hladovění je způsobeno především z nedostatku energie a to se začne projevovat postupným váhovým úbytkem, až vám začne ochabovat organismus. První dojde k odbourávání tukových a glykogenových zásob a následuje odbourávání aktivní svalové hmoty. A přesně takhle začne fáze mentální anorexie.

Pokud jste se do hubnutí pustili opravdu bez nutričního poradce, tak si nejprve, alespoň zjistěte tyto základní věci, které byste měli znát. Takto můžete předejít před hladověním a dalším situacím, kterým si zničíte tělo, tak jako se to stalo mě. Naštěstí jsem to zachytila opravdu v čas. Dnes vím, že bych s tím začala úplně jinak. Díky tomu, že jsem neměla žádné informace v této oblasti jsem zbytečně ztratila tuky a svalovou hmotu, kterou se snažím zase zpět vybudovat. (A to jsem měla sportovní postavu, stačilo mi pouze zpevnit, nikoliv zhubnout). Tohle je ještě pracnější, než hubnutí.
A teď ještě poslední důležité informace:

,,O tom, jestli budete hubnout, rozhoduje KALORICKÝ DEFICIT. O tom, zda budete hubnout z tuku nebo ze svalu, tak rozhodují MAKRA a to především bílkoviny a také POHYB. (nejvíc silový trénink),,

Pro nastavení správných kalorii a hodnot je důležité si je vypočítat. Svou váhu v kg vynásobte číslem 22 až 27. Hodnotu si vyberete dle svých parametru a to pokud máte sedavý den bez větší aktivity, tak použijete menší číslo. Pokud máte aktivní den a půjdete sportovat, tak použijte zase vyšší číslo. To vše je pouze ODHAD, takže to berte opravdu jen jako orientační, ať máte nějakou představu. Výsledek, který vám vyjde je v KCAL a podle něho se budete řídit.

Poté je nutné si také vypočítat hodnotu makroživin. Na tyhle hodnoty jsou také různé kalkulačky, takže nemusíte nic složitě počítat. Nejvíce se zaměřte na bílkoviny, protože jsou důležité pro budování svalové hmoty. Jak si sestavit svůj zdravý jídelníček najdete v předchozím článku zde.

Já jsem kalorické tabulky používala asi půl roků, abych zjistila jaké jídla jsou vhodné konzumovat ráno, odpoledne, večer anebo při větší aktivitě. Také nezapomeňte, že jsou důležité sacharidy, tuky i vláknina. Na tohle téma vám zase napíšu jiný článek.

Takže moje doporučení:

  • Nedržte žádné diety, protože nikdy nebudou 100% fungovat a téměř vždy se dostaví jojo efekt a budete mít naopak ještě vyšší váhu, než při dietě.
  • Střídejte kardio se sílovým tréninkem
  • Pravidelně si dejte 4-5 jídel denně
  • Klíč k hubnutí je kalorický deficit - na ten nezapomeňte
  • Největší úspěchem je zdravá a pestrá strava kde jsou kvalitní makro i mikroživiny.
  • Nezapomeňte na dostatečný pitný režim
  • Klíčová záležitost pro vaše zdraví je také kvalitní spánek
  • HLAVNĚ nechoďte pod svůj kalorický deficit!

Pokud se chcete pouštět do nějaké větší akce co se týká hubnutí, tak nikdy do toho nejděte sami! Vždy alespoň pro začátek je dobré se poradit s nutričním poradcem.

Přeji vám hodně štěstí ♥

Přečtěte si jako první, co je nového