Sacharidy v kostce

18.01.2020

K čemu je vlastně potřebujeme? 

Sacharidy jsou důležité pro naše tělo, aby mohlo správně fungovat. Dodávají energii a jsou základní součástí stravy. 

Komplexní sacharidy potřebujeme k tomu aby jsme se cítili zasycení. Tráví se pomalu a pomáhají v prevenci nadváhy. Při hubnutí je nikdy nevynechávejte. V procesu trávení se sacharidy rozloží na glukózu a je hlavním zdroje pro energii našeho těla. 

Pozor na jednoduché sacharidy! Funguji zcela opačně než komplexní sacharidy. Pokud bude konzumace jednoduchých sacharidů příliš vysoká tak dochází k obezitě, diabetu a k dalšímu kardiovaskulárních onemocnění. 

Dejte přednost sacharidům s vlákninou. 

Nevíte, které sacharidy jsou komplexní? 
Ovesné vločky, ječné kroupy, celozrnný chléb hlavně z žitné mouky, celá obilná zrna, quinoa, pohanka, hnědá rýže, sladké brambory (batáty), luštěniny, zelenina a ovoce. 

Jaký je denní příjem? 
Většinou se pohybuje něco kolem 200 - 325 g čistých sacharidů na den. Pokud hubnete tak je nutno sacharidy snížit a to záleží na váze a fyzické zátěži. U žen to bude přibližně 120 -150 g sacharidů celkem za den.

Nezapomeňte k těmto sacharidům doplnit vyšší poměr bílkovin. Pokud tohle bývá správně dodržováno, tak hubnutí je vysoce efektivnější. 

Jak poznáte, že Vám chybí sacharidy? 

Dostaví se tyto příznaky

  • bolesti žaludku, nauzea až zvracení
  • zácpa nebo průjem
  • bolesti hlavy a poruchy koncentrace
  • zamlžené myšlení (vědomí) ,,brain fog"
  • podrážděnost
  • celková slabost
  • bolesti svalů a křeče
  • problémy se spánkem
  • bažení po cukru ,,sugar craving"

Většinou tyto příznaky se stávají lidem, kteří drží ketodietu. 

Zdroj