Zdravé mouky - TIPY

16.05.2021

Pokud se snažíte zhubnout, tak není třeba se úplně vyhýbat mouce. Na trhu máme již několik druhů mouk, které mají i své benefity na rozdíl od klasické bílé pšeničné mouky.  

Proč není zdravá pšeničná mouka?
Z nutričního hlediska a jejího složení nám nenabídne žádný prospěšný benefit. Dokáže pouze krátkodobě zasytit a poté nastupuje pocit hladu. Bílá mouka je proto značně ochuzena o významnou část vitamínů, minerálních látek, neobsahuje vlákninu, a proto má tendenci lepit se na stěny střev a může způsobovat zácpu.

Kvalitní mouka by měla být vyrobena z celého zrna. 
Měla by obsahovat povrchovou vrstvu otruby, které jsou obalem zrnka. Aleuronová vrstva (obsahuje nejvíce bílkovin) na vnitřní straně slupky je nejbohatším zdrojem živin, a na rozdíl od rafinovaného zrna plná vitamínů skupiny B, hlavně thiaminu (B1) potřebného na syntézu energie (ATP) z bílkovin, tuků a cukrů.


Mouka s lepkem

Do této kategorie můžeme zařadit mouku ovesnou, ječnou, žitnou a špaldovou. Nejčastěji používám mouku špaldovou, jelikož má velké množství využíti v mnoho receptech. 

Špaldová mouka - 
Má vyšší obsah minerálů a bílkovin než klasická pšenice. Dobře kyne, lze s ní tedy bez problémů nahradit pšeničnou mouku téměř ve všech receptech. Špaldová mouka obsahuje méně lepku než pšeničná mouka. Někteří celiatici ji snášejí dobře, jiní, s nižší tolerancí lepku, musí i tuto mouku vyřadit ze svého jídelníčku.

Benefity: Vyniká především vysokým obsahem hořčíku, draslíku a vápníku
Z vitamínů poskytuje špalda hlavně vitamín E. Dále má mouka vysoký obsah vlákniny to je další z výhod špaldové mouky, která přirozeně podporuje trávení. 

Kde koupit: Vyzkoušejte BIO Špaldovou mouku od Brainmarketu. 

Využíti: 

  • Vhodná k zahuštění polévek i omáček.
  • Ideální k přípravě dezertů, jako jsou koláče nebo buchty.
  • Výborná k pečení chleba jiného pečiva.

TIP NA RECEPT ZE ŠPALDOVÉ MOUKY


Mouky bez lepku

Pokud má někdo omezení a nemůže lepek, tak může vyzkoušet mnoho zdravých mouk. Ne ze všech druhů mouk budete schopni vyrobit například kynuté těsto. Pro pekařskou kvalitu mouky totiž platí: čím vyšší obsah lepku, tím lépe. Těstu zaručuje správnou konzistenci, dostatečnou pružnost i tažnost. Většina z alternativních druhů mouky má však obsah lepku nižší než mouka pšeničná, či lepek neobsahují. To neznamená, že u bezlepkové mouky nebude tohle možné. Klíčem je správný poměr ingrediencí.

Kokosová mouka - Její jemnou chuť a vůni oceníte i při dietě s nízkým obsahem sacharidů. Kokosovou mouku můžete použít jako běžnou pšeničnou mouku. Je vhodná k pečení, protože díky sladší chuti kokosu může z velké části nahradit cukr. Při pečení ji nemusíte míchat s jinými moukami, ale přidejte více vajec, aby bylo těsto kypré. 

Benefity: Obsahuje přes 40 % vlákniny a 20 % bílkovin a je zcela bez lepkuPro vysoký obsah vlákniny příznivě působí na trávicí systém. Je také bohatým zdrojem vlákniny a pokrmům dodá vynikající chuť. Kokosová mouka obsahuje vysoké hladiny zdravých nasycených tuků ve formě mastných kyselin se středně dlouhým řetězcem (MCFA). Tyto látky tělo velmi snadno využívá pro svoji energii a navíc pomáhají podporovat zdravý metabolismus + mají pozitivní vliv vyvážení hladiny cukru v krvi. Patří mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem a nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Studie ve skutečnosti ukazují, že konzumace produktů, které obsahují kokosovou mouku, může pomoci snížit celkový glykemický dopad potravy a může tak podpořit stabilní hladinu cukru v krvi. 

Kde ji koupit: 1 Kg Kokosové mouky můžeš koupit TADY 

Využíti:
  • Vhodná k zahuštění polévek i omáček.
  • Ideální k přípravě dezertů, jako jsou palačinky, koláče nebo cukroví.
  • Hodí se i do smoothie nebo jogurtu.

TIP NA RECEPT Z KOKOSOVÉ MOUKY

Rýžová mouka - je jednou ze základních muk na bezlepkové pečení. Používá se na zahušťování, výrobu nudlí, kaší i zákusků. Podobá se na naší pšeničné mouce. Z bílé rýže je velmi jemná, z hnědé však nutričně bohatší. Je lehce stravitelná, vhodná i při dietách.

BenefityRýžová mouka poskytuje značné množství vlákniny, která je důležitá jak pro trávicí systém, tak snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Kde ji koupit: BrainMax Pure Rýžová mouka - bezlepková BIO

Využíti:

  • Vhodná k zahuštění polévek i omáček.
  • Ideální k přípravě dezertů, jako jsou palačinky, koláče nebo cukroví.
  • Hodí se i do smoothie nebo jogurtu.

Madlová mouka - Pokud netrpíte alergií na ořechy, tato jemně sladká mandlová mouka dodává pokrmům bílkoviny, vlákninu, ale zejména vitamin E. Smíchejte ji jako jednu čtvrtinu s jinými bezlepkovými moukami a pusťte se do pečení koláčů či zákusků s neodolatelnou chutí. 

Benefity
- vědci zjistili, že konzumace mandlí může snížit riziko srdečních onemocnění tím, že udržuje krevní cévy zdravé a pružné. 
Pomáhá při řízení hladin cukru u diabetiků. 
Kombinace zdravých tuků, makronutrientů a mikroživin činí mandlovou mouku vynikajícím posilovačem energie. Konkrétně tato mouka obsahuje "tvůrce energie", jako je riboflavin, mangan a měď.

Kde ji koupit:  BrainMax Pure Mandlová mouka - blanšírovaná, bezlepková BIO, 1 kg 

Využíti:

  • Základní surovina při pečení makronek.
  • Ideální k přípravě dezertů, jako jsou palačinky, koláče, buchty nebo cukroví.

Cizrnová mouka - používá se k obohacení jídel o jejich nutriční hodnoty, stejně tak i na pečení a zahušťování. Cizrna je přirozeně bezlepková a vhodná pro bezlepkovou dietu. Je skvělou náhradou běžné pšeničné mouky.

Benefity: Obsahuje sacharidy, bílkoviny a vlákninu, která je prospěšná pro trávicí systém. Je bohatá na vitaminy C, B6, kyselinu listovou a železa. 
Navíc cizrnová mouka má o 25% méně kalorií než běžná pšeničná mouka a má nízký glykemický index, takže je vhodná pro osoby s diabetem.

Kde ji koupit: Vyzkoušet ji můžete TADY 

Využíti:

  • Vhodná k zahuštění polévek i omáček.
  • Ideální k přípravě pizzy.

Pokud chcete mouky vyzkoušet, tak nezapomeňte na slevový kód ♥


Přidej se na můj instagram @stayhealth.cz

Inspiruji, motivuji, tvořím...